mandag 4. mars 2013

Brikkevev er gøy

 

 Her er jeg i gang med et bånd på 4 meter. Båndet skal brukes til beltestakken.

Her prøver jeg ut teknikker
Bånd i særklasse av Sonja Berlin

Brikkevev  - en morsom teknikk også for barn. Her er 8-åringen i dyp konsentrsjon

Tradisjonen med å skape med brikker og bånd i Norden skriver seg tilbake til tidlig jernalder. Brikkevevde bånd ble brukt til kanting på klær, belter, hårbånd og seletøy. 

Det er flere arkeologiske funn som viser brikketeknikker, det mest kjente i Norge er funnene i dronning Åsas grav fra 830-tallet med 52 brikker og en ferdig oppsatt vev. Det er utstilt på Vikingmuseet i Oslo.



1 kommentar:

  1. Hei! Ser du er veldig flink til å lage bånd. Jeg lurer på hva slags utstyr jeg trenger til å lage bånd og belter, hvs du vet det? har du gått kurs? Hvor i såfall? Kunne tenke meg å lære det.

    Håper du har tid til å svare meg :)

    Med vennlig hilsen Louise.

    lcollett@live.no

    SvarSlett