onsdag 12. september 2012

Kjole til de minste II

Passer til 3 - 6 mnd.
kr. 350,-

Nok en liten kjole - litt lik den forrige jeg sydde, men her er skjørtet hvitt og bærestykket blomstrete.
 Skjørtet er sydd av en en smokingskjorte som er blitt for liten - et mykt stoff med fint fall.
Broderiene, som er håndsydd, er mitt "varemerke". Det er jakten på dem som gjør syprosjektet mitt så morsomt. Jeg begynner alltid med et broderi og finner stoffer som jeg synes passer.









Detalj av broderiet.
Opprinnelig en liten duk med disse lette, vare blomtene strødd utover.
Jeg har brukt broderiene fra denne duken på flere kjoler. Nå er det bare et par igjen - de dukker nok opp på en kjole eller to til.











Det er ikke alltid lett å vite hva en blir inspirert av. Jeg så en utstilling på Samtidsmuseet av Nicholas Hlobo, født i 1975 fra Sør-Afrika. Den gjorde et sterkt inntrykk på meg. Han bruker bl. a. teknikker som broderi med silkebånd og med garn i forskjellige stinglengde.  Vi er jo vant med at det er kvinners utrykksform. Hans måte var følsom samtidig som han brukte teknikken på en røff og maskulin måte.
På denne barnekjolen har jeg sydd pyntesømmer med maskin på kryss og tvers. Takk til Hlobo!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar